VM i badminton 1991 i Danmark

VM i badminton 1991 var det 7. VM afholdt af Badminton World Federation (BWF). Mesterskabet blev afviklet i Brøndby Hallen d. 2. - 8. maj 1991 og Danmark var værtsland for anden gang. Første gang var i 1983, hvor Brøndby Hallen også lagde gulv til VM.

Kina tog sig af begge single-titler ved Zhao Jianhua i herresingle og Tang Jiuhong i damesingle, og Kina vandt også damedouble ved Guan Weizhen og Nong Qunhua. Herredouble  blev vundet af Korea med Park Joo-bong og Kim Moon-Soo, der besejrede de danske Thomas Lund og Jon Holst-Christensen foran et entusiastisk hjemmebanepublikum.

Park Joo-bong dominerende i disse år doublerækkerne på verdensplan, og han vandt også VM-guldet i mixed double sammen med Chung Myung-Hee over de danske stjerner Pernille Dupont og Thomas Lund. Det talstærke danske publikum kunne også glæde sig over en bronzemedalje til Jon Holst-Christensen og Grete Mogensen i mixed double.

VM i badminton 1991 blev også et farvel på internationalt plan til Danmarks bedste herresingle gennem 1980'erne, Morten Frost, der indstillede den internationale karriere ved mesterskaberne.

Har du fået lyst til at læse mere om VM i badminton i 1991, kan du finde meget mere i Badminton bladet nr. 5/6 fra 1991, der kan læses på dette link https://badmintonmuseet.dk/badminton-bladet-1990-1999/

Se et sammendrag fra finalerne - klik på videoen herunder... eller klik på videoen VM-1991 - bag kulissen. VM i badminton 1991 - bag kulissen. Med interviews med mange af de næsten 1.000 frivillige, der gjorde det muligt at afvikle VM i Brøndby-Hallen i maj 1991.