Scandinavian Masters og Copenhagen Masters

Af Torsten Berg, Badmintonmuseet.

Scandinavian Masters og Copenhagen Masters var verdensklasse invitationsturneringer spillet mellem jul og nytår i årene mellem 1981 og 2015. De første mange år i Cirkusbygningen og senere på scenen i Falkoner Centret.

Den umiddelbart vanvittige idé opstod i forbindelse med forberedelsen af VM 1983.  De danske stjerner Lene Køppen og Morten Frost, og senere Camilla Martin og Peter Gade, havde store fanskarer, og deres udenlandske konkurrenter ville gerne til København. Genistregen var at spille i luksusomgivelser i Cirkusbygningen. Scandinavian Masters blev en bragende succes allerede første gang i 1981, og tilskuerne hoppede glade i de bløde sæder, da Lene og Morten vandt singlerne i den første turnering.

Søren Nielsen var hovedkraften bag arrangementet, og gæstfriheden og John Hansens internationale forbindelser var nøglen til, at de udenlandske topspillere gladeligt kom til København igen og igen mellem jul og nytår.

Som navnet Scandinavian Masters siger, var den oprindelige tanke, at svenskerne skulle være med på banen. De ville gerne, men det blev kun til et enkelt forsøg i Malmø i 1987 under navnet Scandinavian Open, hvor det ikke lykkedes at samle tilstrækkeligt med tilskuere.

I 1993 blev Copenhagen Masters skabt, denne gang på baggrund af succesen med afholdelsen af VM i 1991 i Brøndby-hallen, og ikke mindst samarbejdet her med TV2. Det blev fejret på Kvægtorvet i Odense med TV2-cheferne, og her opstod den geniale idé sammen at genoplive stævnet mellem jul og nytår. Nu med direkte TV i juledagene.

I 2003 var det dog slut i Cirkusbygningen da den blev solgt til Wallmans Salonger. Løsningen - og lige så flot - blev at flytte turneringen til Falkoner Centret på Frederiksberg. På scenen og i den store sal var der lige så gode betingelser som i Cirkusbygningen for både spillere og tilskuere. Her fortsatte succesen til 2015, i de seneste år med populære sejre til alle den tids store danske stjerner.

Endnu en kæmpesucces skabt af entusiastiske og absolut ikke selvhævdende personligheder, Søren Nielsen og John Hansen fra Danmarks Badminton Forbund – nu Badminton Danmark.

Poul H. Rosengaard (1933 - 2021) var en uvurderlig hjælp for Badminton Danmark under dels fire verdensmesterskaber fra 1983-2014, Copenhagen Masters fra 1993-2015 og hvert år ved Denmark Open – senest i Odense 2018. Poul H. Rosengaard lavede bl.a. plakater, programmer og marketing materialer til Badminton Danmarks mange arrangementer, således også til Scandinavian Masters og Copenhagen Masters. Banminton Museet har fået overdraget en del af disse plakater der kan ses herunder.