Preben B. Søborg – sportsfotograf i særklasse gennem 40 år

Morten Frost og fotograf Preben B. Søborg med billedet af den afgørende bold ved All England finalen 1984 i baggrunden.

Af Torsten Berg, Badmintonmuseet.

Du kender Preben Benny Søborg. Du husker nok den høje, bredskuldrede fotograf med de hvide lokker og fuldskægget ved sidelinjen eller bag baglinjen på badmintonbanen. Eller bag målet i Parken, på atletikstadion eller til et vægtløftningsstævne. Preben var med overalt og leverede nogle af de bedste fotos fra de store sportsbegivenheder.

Badminton var noget helt særligt for Preben. Selv hvis du ikke husker ham, kender du helt sikkert hans bedste billeder: Poul-Erik Høyer, der flænger sin bluse efter sejren i semifinalen ved OL i Atlanta i 1996, på vej til guldmedaljen. Morten Frost svævende på tværs under nettet for at få matchbolden returneret ved All England-finalen i 1984.

Begge disse ikoniske billeder vandt titlen som Årets Pressefoto i Danmark. Preben var pressefotograf og særligt sportsfotograf, men først og fremmest var han badmintonfotograf hele vejen gennem sin mere end 40 år lange karriere. Af mange anset for den bedste i verden.

Uddannet fra Den Grafiske Højskole startede Preben B. Søborg sit eget firma, Sports Foto ApS, i begyndelsen af 1970'erne. Han havde som den første store opgave de Olympiske Lege i München 1972, hvor han var udsendt af Danmarks Idrætsforbund (DIF) for bladet 'Idrætsliv'. Efter attentatet på den israelske delegation kørte han dog hjem. Hele vejen gennem sin karriere arbejdede Preben som selvstændig, men var tillige i flere, lange perioder fast tilknyttet det danske forbundsblad 'Badminton' og DIF's 'Idrætsliv' samt BWF og 'World Badminton'.

I begivenhedernes centrum
Med legendarisk flid og evnen til at være på det rette sted og få øjeblikkets billede i kassen, bragte Preben B. Søborg med sine fotos alle badmintonentusiaster og de nævnte blades taknemlige læsere helt tæt på begivenhedernes centrum - for lige dér var han! Gennem de mange år opbyggede Preben et omfattende fotoarkiv i kælderen i sin villa på Frederiksberg. Herfra kunne han forsyne ikke blot aviser og tidsskrifter, men også adskillige bogudgivelser med sine karakteristiske, levende og aktuelle illustrationer. Et sandt skatkammer. Prebens søn Mikkel Søborg har generøst tilladt Badmintonmuseet at benytte skatkammeret, og vi vil med stolthed angive kilden til hans fotos.

Preben B. Søborg var selv atletikmand – og en af Danmarks bedste spyd- og hammerkastere i sine unge dage. Dansk mester tre gange med Holte IF’s stærke hold, senest i 1985, og i en årrække var han også foreningens formand. I atletikken husker man Preben som en stor og venlig personlighed samt for hans ikoniske foto af Jesper Tørring på vej over overliggeren i et Fosbury-flop til et historisk dansk europamesterskab i højdespring (2,25 m.) i 1974 i Rom på det olympiske stadion.

Prebens venlige, ligefremme og charmerende personlighed og hans fysik hjalp ham til altid at være på pletten og ofte også til at skaffe sine kolleger tilsvarende muligheder for at levere deres pletskud. Han var kendt for sin hjælpsomhed, selv om der også måtte sættes grænser fra tid til anden - Preben og familien skulle jo også kunne leve af billederne. Flere yngre badmintonfotografer, også i Asien, har omtalt Preben som deres læremester og mentor.

Preben var også populær i Asien. En gang var det dog nær gået galt. Han solede sig ved poolen på Hotel Hilton i Jakarta en formiddag, inden kampene skulle begynde i Istora Senayan, da en større gruppe unge piger hviskende og tiskende nærmede sig .... det viste sig dog, at han var blevet forvekslet med countrysangeren Kenny Rogers, der også var kommet til byen!

Preben Benny Søborg blev født 21. april 1943 og døde 11. nov. 2013, 70 år gammel.

Mine bedste skud... Opslag fra Firmaidræt nr. 2, 2000 med Preben B. Søborgs tekst til hans bedste skud.