Holst Andersen, Scansport og YONEX

Kamera: SØREN LANGHORN, Badmintonmuseet
Regissør m.v.: GERT HANSEN, Badmintonmuseet
Synopsis, introduktion og interviewer: LARS JØRGEN ANDERSEN, Badmintonmuseet

Navnet Holst Andersen har været kendt blandt badmintonledere og ikke mindst blandt de bedste hjemlige spillere i mere end 75 år. Menigmand nikker dog ikke genkendende. Navnet Scansport vækker mere genklang, men det store flertal nikker fortsat ikke genkendende. Yoneyama er til gengæld et navn, mange midaldrende badmintonspillere husker tydeligt, og nævnes ordet YONEX, er det lige før selv nyfødte omgående fortæller og beretter om, hvad det står for.

YONEX er verdens største og ledende producent af rekvisitter til bl.a. badminton. Holst Andersen navnet har i mere end et halvt århundrede været familien bag Yoneyama, der senere blev til YONEX, i Danmark og Skandinavien. Det hele drives fra hovedsædet i Espergærde, hvor Scansport, som firmaet i dag hedder, holder til. I årtier var YONEX også Badminton Danmarks primære samarbejdspartner og sponsor. Få hele fortællingen med masser af historiske indslag her, og bliv overrasket, når ting der ikke tidligere har været kendt, bliver fortalt af Erik Holst Andersens to sønner, Benni og Frank.

2 kommentarer til “Holst Andersen, Scansport og YONEX”

1. Da jeg stod i lære i 1969, havde OBI Sport et engros firma ved siden af. Dette hed BICO Sport, og det havde eneforhandling af ketchere med navnet Yoneyama. Engros firmaet opgav at forhandle dette mærke.
    Jeg blev dengang tilbudt, at overtage forhandlingen på landsplan af Yoneyama, men det beløb der blev krævet, havde jeg ikke af min lærlingeløn, råd til at overtage Yoneyama.
    Ret kort efter, blev det derefter omdøbt til det vi i dag kender som Yonex.

Svar
    • Hej Palle
      Håber at alt er vel hos Jer og familien. Mange tak for dit indlæg omkring historien om Yoneyama og Yonex.
      Jeg kan huske, at du fortalte historien om OBI Sport og Yoneyama for et par år siden, hvor vi stod og ordnede bolde i kælderen i OBK.
      Jeg vil sørge for, at de gode folk i udvalget bag Badmintonmuseet bliver opdateret med din historie om at du blev tilbudt forhandlingen.
      Mange hilsener
      John Thrane