Pernille Kaagaard – badmintonlegende fra 60’erne og 70’erne

Interview: Gert Hansen, Badmintonmuseet. Kamera: Søren Langhorn, Badmintonmuseet.

Pernille Kaagaard – badmintonlegende fra 60’erne og 70’erne med fornem resultatliste.

Pernille Kaagaard, født Mølgaard Hansen (1945), er en af badmintonlegenderne fra 60’erne og 70’erne med en meget fornem resultatliste. Hun spillede 34 landskampe, og deltog flere gange på Danmarks Uber Cup hold. Blandt andet i 1972, hvor kvindelandsholdet kvalificerede sig til finalestævnet i Japan efter at have vundet over England i den europæiske finale.

DM-titlen i damesingle
Pernille Mølgaard Hansen startede badmintonkarrieren som ungdomsspiller i Gentofte Badminton Klub (GBK), hvor hendes far, Tage Mølgaard Hansen, var formand i mange år. Hun fik sit gennembrud på seniorplan tidligt, da hun i 1964 overraskende vandt DM-titlen i damesingle med en finalesejr med cifrene 11-7, 11-4 over Karin Jørgensen, KBK.

DM-finalerne i 1964 blev spillet i GBK-hallen og det talstærke publikum kunne overvære, at Pernille Mølgaard Hansen sammen med Lisbeth von Barnekow, CBK også spillede finale i damedouble, hvor de to unge piger måtte se sejren og DM-titlen gå til de rutinerede søstre Ulla Strand/Karin Jørgensen, KBK. Samme år vandt Pernille Mølgaard Hansen også DM-titlen i single som ungdomsspiller i U-18-rækken.

Pernille Kaagaard, tidligere Pernille Mølgaard Hansen, GBK.

Det var dog i double-rækkerne Pernille Mølgaard Hansen hentede de fleste titler i karrieren. I 1967 vandt hun DM-titlen i mixed double sammen med den mangeårige faste makker Per Walsø, GBK, og de vandt igen i 1969 og 1970. Sammen med Per Valsø vandt hun også Denmark Open (dengang DBF's Internationale mesterskab) i 1968.

Pernille Mølgaard Hansen er også flere gange nordisk mester i dame- og mixed double, sidst i 1975 (med Imre Rietveld Nielsen). På Euro­pas hold med Asien i 1973 og Uber Cup spiller siden 1968.

All England finaler
Det blev til to finaler i mixed double i All England i 1966 og 1967 med Per Walsø som makker, før de sammen vandt All England-titlen i mixed double i 1970 med en finalesejr på 17-14, 15-10 over det tyske par, Irmgard Latz og Wolfgang Bochow.

I 1972 vandt hun DM-titlen i damedouble sammen med Anne Flint, Gentofte, og Pernille (nu gift Kaagaard) vandt damedouble igen i 1974 sammen med Ulla Strand, KBK København. I 1975 og igen i 1976 vandt Pernille Kaagaard DM-titlen i mixed double, nu sammen med Steen Skovgaard, Gentofte.

Uber Cup 1972
Efter en sejr på 6-1 over England kvalificerede det dansk Uber Cup hold sig til finalestævnet i juni måned 1972 der blev afviklet i Tokyo, Japan. Det danske hold mødte hjemmebanefavoritterne i semifinalen og måtte se sig slået 7-0. Efterfølgende vandt Japan finalen over Indonesien med 6-1.

Læs mere om det danske Uber Cup-hold i Japan i Badminton bladet nr. 7 årg. 1972.  Åbner som en pdf-fil.