Henning Borch er sovet ind

af Lars Jørgen Andersen, Badmintonmuseet

Nekrolog: Dansk og international badminton har mistet en af de store koryfæer og stjerner. Onsdag den 12. juni sov Henning Borch ind i en alder af 86 år.

Henning Borch, i vide kredse kendt under navnet ”Pytte”, var fra 1957 og knap 20 år frem blandt verdens bedste spillere. Specielt i herresingle og -double satte han sit præg verden over. Han vandt All England (dengang betegnet som VM) i herredouble tre år i træk fra 1967-69 i partnerskab med Erland Kops. I 1964 var han i finalen i London i herresingle, hvor hans modstander var den mangeårige træningskammerat og ven Knud-Aage Nielsen. Pytte måtte forlade banen som taber efter en langvarig og velspillet dyst over tre sæt.

Sammen med Knud-Aage Nielsens hustru, Imre Rietveld Nielsen nåede Pytte også et enkelt år semifinalen i mixed double i turneringen i Empire Pool (i dag Wembley Arena). Parret tabte efter ombolde i det afgørende sæt.

På den nationale scene blev det også til adskillige titler i såvel herresingle som -double. I sidstnævnte kategori med forskellige makkere.

Henning Borch med medaljerne og pokalen fra All England fra de 3 sejre i træk i herredouble sammen med Erland Kops. Foto: Gert Hansen, Badmintonmuseet.

Henning Borch var kendt for sin altid positive og seriøse væremåde samt ikke mindst optræden. Umiddelbart kunne intet bringe ham i affekt, selv om der i den lige til dødsdagen veltrimmede krop gemte sig gener, som kunne få pulsen til at stige.

Henning Borch repræsenterede i hele karrieren Amager Badminton Club, hvor han startede, før han var fyldt ti år. Han voksede op på femte sal i en lejlighed på Store Møllevej på Amager. Karréen var en del af en kæmpe firkant af lejlighedsbygninger, hvor der i gården på mærkværdig vis blev bygget en badmintonhal.

Her holdt kvarterets børn til, når de ikke legede andre steder i gården. Pytte fandt hurtigt ud af, at badminton ”lå til ham.” Der gik ikke mange måneder, før han begyndte at markere sig i hovedstadens fjerboldmiljø, og ikke meget længere tid, før han også satte sine aftryk på landsplan.

Pytte blev tro mod sin klub gennem hele den internationale karriere, selv om der et par gange kom tilbud fra nogle af hovedstadsområdets andre klubber. Henning Borch forblev i det hele taget amagerkaner hele sit liv, og da han flyttede til Kastrup, skiftede han som 35-årig til Kastrup-Magleby Badminton Klub. Her blev han spillende træner og førte klubben op til sin hidtil bedste placering holdmæssigt, nemlig 2. division, den næstbedste række dengang. Henning Borch spillede også i mange år med i veteranturneringer, hvor det naturligvis også blev til en del nationale titler.

Henning Borch var uddannet værktøjsmager. Han studerede senere til maskintekniker og arbejde som sådan, da Dansk Badminton Forbund i 1977 slog en administrativ stilling op. Pytte søgte. Kvalifikationerne var i top, og han blev forbundets - set i historiens lys - tredje fuldtidsansatte.

Opgaverne på kontoret i Idrættens Hus var mangesidede, men primært bestod det i at være den administrative medarbejder for flere af forbundets daværende udvalg. Herunder specielt holdturnerings- og turneringsudvalget, hvor denne signatur i et tocifret antal år som formand havde den mere end udsøgte fornøjelse at arbejde sammen med Henning Borch. Hans seriøsitet, indsigt og måde at behandle alle på var uovertruffen. Han var en kæmpe gevinst for ikke alene forbundet med så sandelig også for de mange klubber, han var i kontakt med.

Efter den aktive karriere på banerne, tog Henning Borch uddannelsen til instruktør, som det hed dengang.

Han bistod såvel administrativt samt som aktiv udøver i flere år på forbundets såkaldte Nyborgkurser, hvor han var med til at udklække nye instruktører. Henning Borch var ligeledes blandt de specielt udvalgte, der i sin tid deltog på forbundets 100-timers kursus. Et kursus, der indholdsmæssigt afveg en del fra forbundets instruktørkurser, og hvor kursisterne som sådan blev mindst ligestillet med de få, der på det tidspunkt bar betegnelsen forbundsinstruktører.

Henning Borch forlod Dansk Badminton Forbund og arbejdsmarkedet, da han nåede pensionsalderen. Han forblev frisk og færdedes blandt sine mange trofaste venner i årene derefter, men for et års tid siden begyndte der at dukke svagheder op. Borch var ramt af Alzheimers, og han måtte i sine sidste måneder tilbringe livet på plejehjem.

Her fik han for mindre end to måneder siden besøg af sin livsven og mangeårige daglige træningskammerat, Knud-Aage Nielsen. Manden, Pytte tabte til i All Englandfinalen i 1964.

Knud-Aage Nielsen, næsten kun kendt under navnet ”Grønært”, havde til lejligheden taget filmoptagelser med fra duoens ture til bl.a. fjernøsten. Ved synet af de optagelser fik Henning Borch nærmest hele sin hukommelse igen, og det timelange besøg var en kæmpesucces for alle, også andre beboere og personalet på plejehjemmet.

Henning Borch bisættes i stilhed.

Æret være Henning Borchs minde.

Vil du høre Henning Borch fortælle om sit liv og karriere, brug dette link https://badmintonmuseet.dk/henning-borch/

Se også Henning Borchs scarpbøger og fotobog her: arkiv.dk | Henning Borch