Af John Thrane, Badmintonmuseet.

Badminton Revy årgang 1972 til 1988

Journalist Jørgen Beyerholm (1936-1999) udgav i årene 1972 til 1988 årsskriftet Badminton Revy.

Den første udgave hed Badminton Jul, men allerede året efter skiftede navnet til Badminton Revy. Med sin mangeårige baggrund som nyhedsreporter og sportsjournalist på B.T. med bl.a. badminton som stofområde, satte Jørgen Beyerholm et journalistisk, indsigtsfuldt og til tider også et kritisk spotlys på badmintonsportens gyldne højdepunkter i 70’erne og 80’erne, hvor de danske topspillere hentede masser af internationaler titler til Danmark.

Jørgen Beyerholm stod også bag oprettelsen af Foreningen af Internationale Badmintonjournalister, som han også var præsident for en årrække. Badminton Revy blev udgivet for egen regning og risiko af Jørgen Beyerholm, og forsiderne blev naturligvis prydet af billeder af de danske badmintonstjerner, bl.a. Svend Pri, Flemming Delfs, Lene Køppen, Steen Skovgaard, Morten Frost, Steen Fladberg og Jesper Helledie.

Et af de mest ikoniske forsidebilleder er sportsfotograf Preben B. Søborgs pletskud af Morten Frost, der kaster sig efter matchbolden i All England-finalen i 1984 i herresingle mod Liem Swie King, og efterfølgende kan juble over sin anden All England-titel.

Jørgen Beyerholms enke, Bente Beyerholm, har velvilligt givet Badmintonmuseet lov til at scanne alle 17 numre af Badminton Revy, der kan læses og downloades her på siden.

God fornøjelse med et kig og evt. gensyn med de gyldne øjeblikke!